Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Piątku

Szkoła Podstawowa
im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Piątku

99-120 Piątek

ul. Szkolna 1

tel. (24) 722 11 90

sekretariat@sppiatek.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 824001
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kartka z kalendarza

27 października 2020r. zajęcia otwarte dla uczniów klas IIIa „Jak dbać o zdrowie?

Głównymi celami zajęć było zapoznanie uczniów z Piramidą Zdrowia – pożądanym modelem zdrowego odżywiania. Zapoznanie z produktami ważnymi w ich diecie oraz podjęcie przez dzieci decyzji o zmianie nawyków żywieniowych.

 Wprowadzeniem do tematu lekcji było przypomnienie uczniom najważniejszych składników pożywienia. Wspólnie z dziećmi wymieniono składniki wchodzące w skład pożywienia i podkreślono, iż żywność powinna być nieszkodliwa dla zdrowia, urozmaicona, różnorodna i kolorowa. Zwrócono uwagę na szkodliwość jedzenia słodyczy, chipsów i picia kolorowych napojów gazowanych. Zachęcano uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu. Podkreślono, iż aktywność fizyczna i uprawianie sportu wpływają korzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie.  Następnie zapoznano uczniów z modelem Piramidy Zdrowia. Omówiono poszczególne grupy piramidy i produkty należące do każdej grupy. W pierwszej grupie piramidy, na samym dole uczniowie umieścili zdjęcia przedstawiające różne formy aktywności ruchowej. Następnie przeczytano uczniom wiersz pt. „ Witaminy”. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały treści wiersza oraz dokonali jego analizy. Podkreślono, iż warzywa i owoce są głównym źródłem witamin i składników mineralnych dlatego powinny znaleźć się w codziennej diecie każdego dziecka.

Uczniowie ułożyli w drugiej grupie warzywa i owoce oraz podały ich nazwy. Następnie omówiono grupę produktów zbożowych. Uczniowie obejrzeli próbki różnych kasz i płatków. Podkreślono, iż produkty zbożowe zawierają witaminy z grupy B, ważne składniki mineralne, witaminy i błonnik. Zachęcano również dzieci do jedzenia razowego chleba i bułek. Po omówieniu produktów uczniowie umieścili je na Piramidzie Zdrowia. Kolejną omawianą grupą były produkty mleczne. Podkreślono, iż zawierają one białko i wapń, które wpływają na prawidłowy rozwój dziecka. Wzmacniają również nasze kości i zęby. Zawierają tzw. „ dobre bakterie” chroniące nas przed chorobami. Uczniowie umieścili na piramidzie różne produkty mleczne tj. mleko, kefir, jogurt i sery. Następnie omówiono grupę produktów białkowych. Zwrócono uwagę, iż źródłem białka jest mięso i rośliny strączkowe. Zachęcano dzieci do jedzenia ryb i mięsa drobiowego oraz roślin strączkowych. Po omówieniu produktów uczniowie umieścili na piramidzie produkty białkowe. Ostatnią omawianą grupą była grupa tłuszczów. Zwrócono uwagę, iż produkty należące do tej grupy powinny być spożywane w niewielkich ilościach. Zachęcano do używania olejów roślinnych i niewielkiej ilości masła, którym smarujemy pieczywo. Podkreślono, iż tłuszcze roślinne i cenne składniki w nich zawarte występują w orzechach, migdałach, pestkach dyni i słonecznika. W tej grupie uczniowie umieścili różne oleje roślinne oraz bakalie. Zwrócono uwagę, iż na Piramidzie Zdrowia nie znalazły się lubiane przez większość dzieci słodycze. Przypomniano uczniom, że słodycze i cukier niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie i są przyczyną wielu chorób. Można je zastąpić suszonymi owocami, orzechami, pestkami dyni czy słonecznika.

Następnie uczniowie wykonali ćwiczenia interaktywne na tablicy multimedialnej. Dowiedzieli się na czym są zasady savoir-vivre oraz zastali zapoznani z podstawowymi. Po ich utrwaleniu uczniowie pracowali w grupach.  Zadaniem każdej z grup było podział przygotowanych za kartach zachowań na zdrowie oraz niezdrowe. Utrudnieniem dla trzecioklasistów były luki w zadaniach – które należało uzupełnić odpowiednią literą: „u”, „ó”, „ż”, „rz”. Uczniowie świetnie poradzili sobie z tym zadaniem, co świadczy o dobrym opanowaniu przez nich zasad ortografii.

Kolejnym punktem było podsumowanie zajęć, polegające na określeniu prawdziwości czytanego przez nauczyciela zdania poprzez podniesienie czerwonej lub zielonej kartki.  Nauczyciel podziękował uczniom za zajęcia i udzielił głosu uczestniczącym w zajęciach gościom: p. dyrektor Krystynie Grabowskiej, pani Jolancie Charusta, p. Agnieszce Sobór, p. Marzenie Sukiennik. Pani dyrektor podziękowała uczniom za możliwość wzięcia udziału w zajęciach, podkreślając ich zaangażowanie oraz prozdrowotną postawę.

W drugiej części zajęć uczniowie przygotowywali soki z owoców i warzyw. Były pyszne!! Wyciskanie soków  sprawiło uczniom wiele radości. Wiedzę zdobytą podczas zajęć  na pewno będziemy wykorzystywać ją przy omawianiu tematów związanych ze zdrowiem. Mamy zamiar  w dalszym ciągu utrwalać prawidłowe nawyki żywieniowe i propagować zdrowy styl życia.