Wychowawczynie klas edukacji wczesnoszkolnej zorganizowały oraz przeprowadziły na terenie szkoły akcję WAŻENIA PLECAKÓW uczniów. Założeniem akcji było uświadomienie rodzicom i uczniom jakie skutki niesie za sobą nadmierne obciążanie kręgosłupa zbyt ciężkim plecakiem oraz zmniejszenie wagi tornistrów oraz ich zawartości. Najcięższe plecaki ważyły 6 kg i 5,5 kg, najlżejsze zaś 2 kg i 2,5 kg. Przyjęto, że ciężar plecaka nie powinien być większy niż 10 % wagi ciała ucznia. Podczas akcji, stwierdzono przekroczenie wagi tylko kilku plecaków. Należałoby zastanowić się, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. W przypadku uczniów klas I-III na wagę tornistra nie mają wpływu podręczniki i zeszyty ćwiczeń. Problemem jest waga samego plecaka oraz pozostałego wyposażenia. Należy zauważyć, że najcięższymi pustymi plecakami były tornistry na kółkach. Uczniowie nie noszą ich na swoich plecach. W większości uczniowie przynoszą do szkoły tylko najpotrzebniejsze przedmioty: podręczniki, zeszyty, piórniki, drugie śniadanie. Tylko w trzech przypadkach w tornistrach znalazła się dodatkowa zawartość taka jak: dwa piórniki, klasery oraz niepotrzebne w dany dniu książki. To wpływało na zwiększenie ciężaru plecaka. Należy wziąć również pod uwagę fakt noszenia przez dzieci drugiego śniadania w sporo ważącej śniadaniówce i napoju w ciężkich termosach.
Reasumując, uczniowie klas I-III naszej szkoły w zdecydowanej większości noszą tornistry o odpowiedniej wadze w stosunku do ciężaru ciała. Począwszy od klasy I dzieci uczone są racjonalnego pakowania tornistrów, usuwania z nich rzeczy niepotrzebnych, utrzymania ich w porządku. Jedyny wiosek jaki nasuwa się dotyczy wyboru samego tornistra. Przy zakupie plecaków dla dzieci należy brać pod uwagę nie tylko ich wygląd, ale również ich masę (wagę). Są bowiem tornistry masywne i ciężkie, które nawet bez żadnej zawartości są już dużym obciążeniem dla dziecka.